Film Müzikleri Dosyası 2 - Özel

Öncelikle Film Müzikleri Dosyası'nı okumadıysanız sizleri şuraya alalım. Daha önceki dosya, en uzun yazı denemem (yüksek lisans tezimi saymıyorum) olduğundan biraz aceleye gelmiş olacak ki sevdiğim bir kaç parçayı unuttuğumu farkettim. O yüzden, Bu yazıyı hazırlarken bir hafta düşündüm. Hatta yemedim, içmedim, çocukluğuma kadar inip (tok karna inemiyorum), hatta1940-2012 arası bütün filmleri üstün körü taradım ve aklımda kalan şarkıları derlemeye çalıştım. Londra 2012 olimpiyat oyunlarının müzikal tadında kapandığı şu günlerde, ikinci Film Müzikleri Dosyasını açıyorum efendim. Maksat okuyucunun canı sıkılmasın.



1. Casablanca
    Dooley Wilson - As Time Goes by
     

Mükemmel filmin mükemmel sahnesi. 1942 yapımı Casablanca zamanının ötesinde bir başyapıt. Üzerinden 70 yıl geçmesine rağmen, pek çok kaliteli yapımdan tutun, ikinci sınıf aşk filmlerine kadar tüm janrlara (hatta televizyon dizilerine) örnek teşkil etmiş bir yapıt. Humphrey Bogart ve Ingrid Bergman'ın üstün oyunculukları ve incelikle işlenmiş, zamanına göre devrimci sayılabilecek senaryosuyla tüm zamanların en iyileri arasında da yerini almış bir film. Dooley Wilson'ın sesinden dinlediğimiz As Time Goes by, hem film içinde kullanımı, hem de şarkının naif ve bir o kadar hisli aktarımıyla klasikleşmiş bir eser. Gelmiş geçmiş en güzel oyunculardan Ingrid Bergman'ın canlandırdığı Ilsa'nın deyişiyle, play it Sam, play as time goes by...


2. Pulp Fiction
    Urge Overkill - Girl, You'll be a Woman Soon

    

Fazla söze gerek yok sanırım. Pulp Fiction....1994 yapımı Tarantino şaheseri yedi dalda oscara aday olup, sadece özgün senaryo dalında Quentin Tarantino ve Roger Avary'nin yüzünü güldürmüştü. Özellikle 90'lar, sonradan modern klasikler arasına giren pek çok yapımın ödül törenlerinden eli boş döndüğü yıllardı. Hele ki, Thin Red Line, La Vita e Belle, Saving Private Ryan, Elizabeth gibi yapımların karışısında, en iyi film dahil yedi dalda oscarı kucaklayan Shakespeare in Love, bende 1999 yılını komple yakıp atma isteği uyandırıyor. Neyse ki sinema izleyicisi zamanla yapımlara hak ettiği değeri vererek, onları kült statüsüne ulaştırıyor. Fazla söze gerek yok deyip, tüm kinimi kustuktan sonra gelelim asıl konuya. Uma Thurman'ın eşsiz performansı  (en iyi yardımcı kadın oyuncu oscar adaylığı - 1995) eşliğinde, Urge Overkill yorumuyla Girl You'll be a Woman Soon; şu ana kadar gözünüzden kaçtıysa bile, şimdi mutlaka dinlemeniz gereken bir parça. 


3. Pulp Fiction
    Chuck Berry - You Never Can Tell
    

Pulp Fiction'dan o kadar bahsettikten sonra meşhur dans sahnesini eklemeden olmaz. Bir dönem, yurdum diskolarında suyu çıkarılan dans figürleri nedeniyle güzelim sahneden soğusam da, her daim klasiklerden biri olarak anılacağına inanıyorum. Kendi açımdan Film Müzikleri Dosyası nedeniyle hatırlamak da iyi oldu.

4. Donnie Darko
    Gary Jules - Mad World
     

Donnie Darko'yu izleyip anlamamış olabilirsiniz, doğaldır. Günümüzde yeni yeni sinema ve televizyonun ilgilendiği paralel evrenler mevzusu, 2001 yılında Richard Kelly yönetmenliğindeki Donnie Darko'da irdelenmişti. Filme adapte olabilmek için; modern fizik ile ilgili son çalışmaları az çok bilmek ve biraz kafa yormak gerek. Konunun karmaşıklığına rağmen oldukça sade bir şarkı kullanımı var Donnie Darko'nun. Gary Jules'un seslendirdiği Mad World bu anlamda çok sade ama bir o kadar da etkili. Unutmadan, paralel evren meraklılarına Fringe adlı diziyi önermeyi bir borç bilirim.

5. Leon
    Sting - Shape of my Heart
   


Öncelikle filmle ilgili bir kaç şey söylemek istiyorum. Geçenlerde bir yarışmadan "ölmeden önce izlemeniz gereken 1001 film" adlı kitabı kazandım. Kitabı kısaca inceledikten sonra iki filmin o listede olmadığını fark ettim. Bunlardan ilki La Vita e Bella, diğeri ise Leon'du. "Dünyanın en iyi eleştirmenleri tarafından hazırlanan" diye reklamı yapılan bu liste, eleştirmenlerin nereleri dikkate alınarak hazırlandı bilemiyorum ama beni oldukça sinirlendirdi. Özellikle, Apocalypto ve ThePassion of the Christ gibi teknik açıdan bir fark yaratmayıp, amaçladıkları propagandanın ötesine gidemeyen filmler listede yer alırken Leon'un olmaması kabul edilemez. Neyse, siz zaten listelere kulak asmayıp çoktan bu filmi izlemiş, Shape of my Heart'ı da dinlemişsinizdir. Sting'in yorumladığı şarkının Leon'a ayrı bir hava kattığını düşünüyor, dinlemediyseniz vakit kaybetmemenizi öneriyorum Bu arada Jean Reno, Natalie Portman ve Gary Oldman'ın üstün performanslarını da atlamamalı.


6. Gönül Yarası
    Meltem Cumbul - Etek Sarı
     

Yerli yabancı çok film izledim, ama bu kadar şok olduğum sahne azdır. Meltem Cumbul Etek Sarı'yı zaten güzel yorumlamış, birde sahnenin dramatikliği eklenince fazla söze gerek kalmıyor. Eğer Gönül Yarasını izlemediyseniz klibi de izlemeyin. Şarkıyı bulup dinleyin yeter. Filmin sonunu sayemde öğrenmiş olmayın.



7. I Am Sam
    Eddie Vedder - You've Got to Hide Your Love Away
     


Yedi yaşındaki kızıyla aynı zeka yaşına sahip bir baba ve devlet denetimi gölgesinde geçen hikayeleri. Oldukça hüzünlü ama bir o kadar da ümit aşılayan film, şarkı kullanımının doğruluğu ile de övgüyü hak eden bir yapım. Özellikle Sean Penn'in canlandırdığı Sam karakteri, Lucy Sky with the Diamonds şarkısından esinlenerek kızına "Lucy Diamond" adını koyacak kadar sıkı bir The Beatles hayranı. 1965 yılında The Beatles tarafından yayınlanan You've Got to Hide Your Love Away, Eddie Vedder'ın yeniden yorumuyla I am Sam sayesinde bizlerle yeniden buluşuyor. Michelle Pfeiffer ve boyundan büyük performans sergileyen Dakota Fanning filmin bonusu.


8. Dancer in the Dark
    Bjork - I've Seen It All
     

Biraz abartıyor olabilirim ama İzlandanın dünyaya belki de en önemli katkısı Bjork. Şarkıcı yönünü herkesin iyi bildiği Bjork, Lars von Trier'in 2000 yapımı filminde oyunculukta da ne kadar başarılı olduğunu gösteriyor.  Bjork'e usta fransız aktris Catherine Deneuve'in eşlik ettiği Dancer in the Dark bana göre bir modern zaman klasiği. Dancer in the Dark,  2001 akademi ödül töreninde en iyi orjinal film şarkısı dalında I've Seen It All ile aday olup, ödülü Things Have Changed adlı Bob Dylan Şarkısına kaptırmıştı.

9. Die Another Day
    Madonna - Die Another Day
     

James Bond serisinin resmi şarkılarının ne denli kaliteli olduğunu bir önceki yazımda belirtmiştim. Garbage'ın mükemmel The World is not Enough adlı şarkısından sonra, Madonna'nın seslendirdiği Die Another Day yine serinin yeni filmiyle aynı adı taşıyor.

10. The Mask
      Jim Carrey - Cuban Pete
        

Doksanlarda The Mask izleyip de hayal kurmayan çocuk azdır sanırım. Jim Carrey'in yeteneği malum. Cameron Diaz'ın mankenlikten sonra yavaş yavaş oyunculuğa da kotardığının göstergesi film aynı zamanda doksanlara dair önemli bir kilometre taşı. 











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder